Shockwave Therapie

Wat is shockwave?

Tijdens een shockwave behandeling wordt er gebruik gemaakt van geluidsgolven. Uw fysiotherapeut bedient een apparaat waar deze geluidsgolven uit komen.

Shockwave therapie wordt succesvol ingezet bij de behandeling van diverse klachten zoals een tenniselleboog, hielspoor, pijnlijke achillespees of een chronische peesklacht. Ook voor kalkvorming in het schoudergewricht kan shockwave toegepast worden.

Hoe werkt shockwave?

Voordat er wordt gekozen om shockwave bij u toe te passen is er meestal eerst een echo gemaakt van het pijnlijk gebied. Door eerst een echo te maken weten wij zeker dat uw klacht ook goed te behandelen is met shockwave therapie.

Om het contact tussen de huid en het behandelpistool te optimaliseren wordt er een gel aangebracht. Het apparaat stuurt mechanische trillingen het weefsel in en u zult tikkende geluiden horen en voelen.

Shockwave therapie stimuleert de zelfhelende werking van het lichaam. De hoogenergetische golven die afgegeven worden via de behandelkop worden opgenomen in het pijnlijke weefsel. Hierop reageert het lichaam door het vrijmaken van verschillende herstelstimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening. Beide reacties resulteren in een snel weefselherstel.

De behandeling van shockwave duurt relatief kort, meestal tussen de 5 tot 10 minuten. Na de behandeling zien wij weinig tot geen bijwerkingen. Als er al bijwerkingen zijn, verdwijnen deze vaak weer binnen enkele uren tot dagen.

De volgende bijwerkingen kunnen optreden:

• Roodheid, zwelling of irritatie op de behandelde plek
  • Tintelingen of een dof gevoel op de behandelde plek
  • Kort na de behandeling kan de pijn even toenemen, dat is niet erg. Dit is juist een teken dat de schokken het pijnlijke gebied bereikt hebben
  • Soms een klein bloeduitstorting of blauwe plek.

De voordelen van shockwave

• Behandeling zonder pijnlijke injecties of een operatie
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Shockwave stimuleert het lichaam om zelf te blessure te genezen

Vergoeding

Fysiotherapie Sleen vraagt voor de shockwave therapie geen extra vergoeding. Een behandeling met shockwave in een onderdeel van een reguliere zitting fysiotherapie en wordt dus (afhankelijk van uw aanvullende verzekering voor fysiotherapie) volledig vergoed.

Wilt u graag weten of shockwave een oplossing is voor u probleem? Maak dan een afspraak met ons en dan kunnen wij samen met u beoordelen of shockwave een goede oplossing is voor u klacht.