Rugklachten

Rugklachten zijn een veelvoorkomende klacht. Vrijwel iedereen krijgt er wel eens mee te maken en de symptomen zijn voor iedereen anders. De pijn kan mild of ernstig zijn. De klacht kan acuut zijn en een paar dagen duren of juist meer van chronische aard zijn en jarenlang aanhouden. Soms ervaart u alleen pijn tijdens het bewegen, maar u kunt ook constant pijn voelen. Ook het type pijn kan verschillen; de pijn kan scherp zijn of juist heel zeurend. Fysiotherapie Sleen kan u zeker met deze klachten helpen.

Symptomen die veel voorkomen bij rugklachten zijn:

• Pijn in de onderrug
  • Pijn in de middenrug
  • Pijn in de bovenrug
  • Uitstralende pijn naar nek, schouder, armen, billen, zij en/of benen
  • Spanning in de rugspieren

Hoe ontstaan rugklachten?

Rugklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is overbelasting; de balans tussen belasting en belastbaarheid is verstoord. Dit houdt in dat de belasting van de rug, of van de hele persoon, groter is dan de belastbaarheid. Hierdoor ontstaan problemen. U kunt het vergelijken met een brug. Als de belasting groter is dan wat een brug kan dragen, dan stort hij in.

Slijtage kan ook rugklachten veroorzaken. Dit is een normaal onderdeel van het verouderingsproces. Fysiotherapie kan helpen zodat u weer makkelijker kunt bewegen in het dagelijks leven en/of minder pijn ervaart.

Een ongeval, operatie, zwangerschap of lichamelijke afwijking kunnen ook rugklachten veroorzaken.

Acute rugklachten, bijvoorbeeld door overbelasting, gaan vaak na een paar dagen tot weken vanzelf over. Dit proces kan versneld worden door fysiotherapie. Sommige rugklachten kunnen echter jaren duren of gaan zelfs helemaal niet over, al helemaal wanneer deze niet worden behandeld.

Wat doet de fysiotherapeut

Fysiotherapie Sleen heeft meerdere therapeuten die veel kennis hebben over (langdurige) rugklachten.

Eerst wordt er een uitgebreide intake en screening gedaan om uw rugklachten goed in kaart te brengen.  Afhankelijk van het type rugklacht wat u heeft, stellen we samen met u een behandelplan op. Bij rugklachten worden vaak een combinatie van behandelmethodes gebruikt.

Niet alle rugklachten zijn te genezen, maar de pijnklachten zijn vaak wel (grotendeels) te behandelen. Tevens kan uw fysiotherapeut u ook helpen met het leren omgaan van uw rugklacht in het dagelijks leven.

Heeft u veel in de tuin gewerkt en nu last van de rug? Loopt u al lang met rugklachten rond, beperkt het u in uw dagelijks leven en weet u niet wat u er aan moet doen?

Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.