Oefentherapie bij Bekkenbodemklachten

Oefentherapie bij bekken(bodem)klachten

Het bekken is het centrale gedeelte van het lichaam. Bekkentherapie is voor mensen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en de bekkenbodem. Klachten in het bekkenbodemgebied kunnen ontstaan tijdens of na de zwangerschap, rond de overgang, maar ook na operatie. Overbelasting of een disbalans in spierkracht kunnen ook klachten veroorzaken rond de bekkenregio.

Klachten waarvoor u bij Fysiotherapie Sleen terecht kunt:

• SI klachten
  • Bekkeninstabiliteit
  • Uitstralende pijn in de heup
  • Uitstralende pijn in de bil
  • Pijn in de onderrug, stuitje of de buik
  • Uitstralende pijn in de liezen of de schaamstreek

Behandeling

Oefentherapie kan een sterke bijdrage leveren aan het verbeteren van deze klachten. Ook word u tijdens de oefentherapie aangeleerd hoe de bekkenbodem, rug en buikspieren aan te spannen en ook weer te ontspannen. Tevens wordt er aandacht besteed aan de juiste ademhalingstechniek en lichaamshouding. Het bewust aanspannen van de bekkenbodem-, rug- en buikspieren tijdens activiteiten in het dagelijks leven speelt vaak een belangrijke rol in de therapie. Het stuk bewustwording van de locatie en de werking van deze spieren, banden en gewrichten alleen al kan een grote bijdrage leveren aan het verbeteren of herstellen van de klachten.

Na een stuk uitleg over de anatomie en de werking van spieren, gewrichten, banden, zenuwen en organen in het bekkengebied wordt aangeleerd hoe de bekkenbodem, rug en buikspieren aan te spannen en ook weer te ontspannen. Tevens wordt er aandacht besteed aan de juiste ademhalingstechniek en lichaamshouding, ook tijdens de toiletgang. Het bewust aanspannen van de bekkenbodem-, rug- en buikspieren tijdens activiteiten in het dagelijks leven is onderdeel van de therapie. Het stuk bewustwording van de locatie en de werking van deze spieren, banden en gewrichten alleen al kan een grote bijdrage leveren aan het verbeteren of herstellen van de klachten.

Ervaart u pijnklachten in de bekkenregio of heeft u tijdens of na u zwangerschap bekkenklachten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.